X
تبلیغات
جودو

جودو

آموزش

+ نوشته شده در  جمعه پنجم خرداد 1391ساعت 16:23  توسط سهرابی  | 

موکسو یا مدیتیشن

 

موکوسو عبارت است از بخشی از تمرین ذهن به نام موشین که از ذِن در مذهب بودیسم می‌آید. در این تمرین، شخص باید سعی کند به مرحله‌ای از ذهن برگردد که همانند ذهن یک بچّه تازه به دنیا آمده دارد، یعنی ذهن بدون احساس ترس، اندوه و پریشانی، بدون احساس درد، سرما و ... ، نوزاد نمی‌‌تواند این‌ها را پیش‌بینی کند، بنابراین ترس برای او مفهومی ندارد و لذا قبل از حرکت، تردیدی نیز نخواهد داشت. یک بزرگسال وحشت و هراس را می‌‌شناسد بنابراین می‌‌ترسد و هنگامی که مورد حمله قرار می‌‌گیرد، عصبی و هیجان‌زده می‌‌شود و بدنش سخت شده و بی‌‌استفاده می‌گردد چرا که حرکاتش محدود می‌‌شوند...

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 23:20  توسط سهرابی  | 

اصول خفه کردن در جودو

 

 

معمولا در کتابها و فیلمهای آموزشی کمتر به فنون خفه کردن پرداخته میشود، و اکثر مواقع فقط به این بسنده میشود که باید با دست یا ساعد یا پا و با گرفتن یقه حریف و یا بصورت مستفیم به گردن او فشار وارد کرد. اما به کجای گردن باید فشار وارد شود که منجرب به تسلیم یا بیهوش شدن حریف شود؟

در جودو سه روش برای خفه کردن وجود دارد:

۱٫ فشار آوردن به شریان سبات(carotid arteries) در یک یا دو طرف گردن که وظیفه آن رساندن خون و اکسیژن به مغز میباشد

۲٫ فشار به نای که وظیفه آن رساندن هوا به ریه میباشد

۳٫ فشار آوردن به سینه و در نتیجه ریه که نفس کشیدن حریف رو مختل میکنه (اغلب در فنون مربوط به نگهداشتن در خاک)


هر یک از این روشها در موقعیتهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد اما روش اول در تمریتات جودو دارای اهمیت بیشتری میباشد. زیرا با کمترین فشار و در سریع ترین زمان حریف را از پا درمیاورد و این موضوع کاملا با اساس جودو “بیشترین اثر با کمترین تلاش” سازگار میباشد. آزمایشهای پزشگی نشان داده است که فشار لازم برای مسدود کردن شاهرگ ۶ برابر کمتر از نیروی لازم برای مسدود کردن نای میباشد. همچنین نرسیدن خون به مغز ۶ برابر سریعترنسبت به کاهش اکسیژن مغز باعث بیهوش شدن میشود.

این روش برای تمرین کردن نیز امن تر است زیرا دارای درد کمتری نسبت به سایر روشها میباشد. و با تمرین بیشتر جودوکار میتواند به این روش تسلط پیدا کرده و بدون آسیب رساندن به حریف او را تسلیم یا بیهوش کند.

نکات مهم:
۱٫ همواره مطمئن شوید که بدنتان از آزادی عمل برخوردار است و در بهترین موقعیت قرار دارد. و همچنین به حد کافی انعطاف پذیر میباشد که مانع تلاش حریق برای فرار شوید.

۲٫ حریفتان را در حالتی قرار دهید که کنترلش برای شما راحتتر باشد و امکان مقاومت یا فرار نداشته باشد.

۳٫ به حد کافی باید به فنون تسلط داشته باشید که در حداقل زمان حریف را خفه کرده و امکان مقاومت یا فرار به او داده نشود. به همین جهت بهتره به جای فشار زیاد(یهویی!) با نیروی کافی(نه زیاد) و پیوسته به حریف نیرو وارد کنید، با این کار امکان فرار حریف در عین حالی که آسیب نخواهد دید کم میشود.

فنون زیادی برای خفه کردن در جودو وجود دارد اما برای دیدن فنون رسمی جودو میتونید به قسمت مربوطه در همین وبلاگ مراجعه کنید.

نکات ایمنی:
- این دسته از تمرینات باید حتما زیر نظر استاد جودو تمرین شوند. زیرا در صورت بیهوش شدن جودوکار و اگر بعد از ۲۰ ،۳۰ ثانیه بهوش نیاید باید استاد جودو به فرد آسیب دیده احیای قلبی عروقی دهد.
- باید هنگام آموزش این فنون به کودکان بسیار با احتیاط عمل کرد زیرا آنان از نظر فیزیکی آسیب پذیرتر از افراد بالغ هستند. به همین دلیل در مسابقات رسمی فنون شیمه برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع میباشد.
- با این که فنون شیمه هم ایستاده و هم خوابیده اعمال میشود اما بهتر است که روی زمین از این فنون استفاده شود. ابندا حریف را زمین زده و بعد شیمه کنید.
- یادگیری تسلیم شدن قسمت مهمی از تمرینات است زیرا از بیهوش شدن های غیر ضروری جلوگیری میکند.
- به محض تسلیم شدن حریف یا علامت داور باید بلافاصله وارد آوردن فشار به حریف را قطع کنید
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 20:24  توسط سهرابی  | 

گفته های اساتید جهان

جودو حداکثر استفاده مفید از نیروی فکر و جسم است
 
مهم نیست چه قدر قدرت دارید مهم این است چگونه از قدرتنان استفاده کنید
 
جودومناسب آن است که به دوستی و رشد متقابل واقعیت ببخشد. جودو میخواهد جسم و روان را به موثرترین شکل مکمل یکدیگر نماید.در جودوبه راستی ارزشهای اخلاقی همچون شجاعت تواضع و خود انضباطی جلوه گیر است.

جودوترکیبی بیوسته از حملات واقعی می باشد که فکر و جسم را به تمرکز وا میدارد و خود به خود تمامی توان شخص را در ترکیب و اجرای تکنیکها به کار میگیرد.

تکنیکهای جودو به خودی خود انجام نمیگردد بلکه ثمره سالها تلاش وکوشش مداوم است البته وجود یک مربی خوب غیر قابل انکار است.

آموزشهای جودو عامل موفقیت روحی و روانی بوده بطوریکه رخوت و سستی را از وجود فرد زدوده و وی را به فعالیت شدید و قدرتی رهنمون میکند.

جودو یعنی خیر وسودمندی ودوستی متقابل انسانها با یکدیگر

جودو یعنی رسیدن به بالاترین مرحله انساتیت و جوانمردی.

جودو ترکیبی از حملات واقعی میباشد که فکر وجسم رابه تمرکز و امیدارد وخود به خود شخص میتواند تکنیکها را در ترکیب بکار ببرد.

 جودو اگر به درستی درک شده و اجرا گردد یک چشمه شادی و نشاط است.

 هر چقدر انسان آنرا بهتر بفهمد بیشتر مایل خواهد بود که خوشحال و مسرور باشد.

 جودو ورزشی اجتماعی و مفرح است که راه زندگی منضبط همراه با هنربدنسازی و دفاع ازخودرا به ارمغان میاورد

جودو به ما اعتماد به نفس، تمرکز در اندیشه، مهارت در بکار گیری وهماهنگی فیزیکی، قدرت،انعطاف پذیری و تعادل را در مجموعا ای بنام هنر به ما میاموزد.و وقتی این هنر شکوفا میشود که بهترین بالانس وسرعت و کنترل بدن را در انجام تکنیک با مهارت انجام دهید.

جودومناسب ان است که به دوستی و رشد متقابل واقعیت ببخشد.

جودو میخواهد جسم و روان را به موثرترین شکل مکمل یکدیگر نماید.در جودو به راستی ارزشهای اخلاقی همچودن شجاعت،تواضع و خود انضباطی جلوه گر است.

جودوی دینامیک، هنگامی قابل یادگیری است که با تمرینات منظم و تا سر حد امکان به اتفاق چند حریف تمرینی دنبال گردد.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391ساعت 19:3  توسط سهرابی  | 

کتاب آموزشی تکنیکهای جودو

جودو

هنر رزمی جودو که بر خاسته از ژاپن است جزء هنر های رزمی مثل کاراته ، تکواندو و کونگ فو می باشد با این وجود بسیار متفاوت از سایر هنرهای رزمی می باشد چرا که در آن مشت زدن و لگد زدن در مسابقات ممنوع است .

جودو هنری رزمی است که اساسا گلاویز شدن در آن زیاد بوده و هدف آن زمین زدن ، گیر انداختن ، مهار کردن و حتی از کار انداختن بازوان حریف می باشد به گونه ای که منتهی به تسلیم شدن وی شود . تاکید اصلی جودو روی توانایی به کار بردن نیروی حریف می باشد به گونه ای که منتهی به تسلیم شدن وی شود . جودو تنها یک مبارزه فیزیکی نمی باشد بلکه یک مبارزه فکری نیز هست بدین گونه که یک جودو کار موفق باید قادر باشد حرکات حریف را از قبل پیش بینی کرده و با عکس العمل خود پاسخ مناسبی به آن بدهد .

بسیاری از افراد جودو را از سنین خردسالی و در سنین ۵ یا ۶ سالگی شروع می کنند و برخی این هنر را تا سنین بالا و در حدود سنین ۶۰ یا ۷۰ سالگی ادامه می دهند . جودو باعث بهبود سطح آمادگی عمومی بدن همراه با افزایش قدرت بدنی می شود . در برخی افراد جودو باعث به وجود آمدن حس اعتماد به نفس ، نظمی درونی و خویشتن داری می شود که همگی آنها مهارت های لازم در زندگی می باشند . پدر و مادر ها اغلب این ورزش را دوست دارند چرا که این ورزش به کودکان آنها انضباط و احترام می آموزد . این ورزش علاوه بر اینکه باعث حفظ آمادگی و آراستگی هنر آموزش می شود مهارت های دفاع انفرادی خارق العاده ای را نیز به همراه دارد .
مسابقات جودو برای کسانیکه مایل به مبارزه هستند هر هفته در سطح محلی ، منطقه ای ، کشوری و بین المللی برگزار می شود . جودو ، ورزشی است که تغییرات در آن وجود ندارد یعنی اینکه تمرینات و مبارزه به این ورزش در همه نقاط دنیا به یک طریق صورت می گیرد .
جودو اولین هنر رزمی بود که به دلیل شهرت جهانی آن برای اولین بار در المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ وارد بازیهای المپیک شد . در حال حاضر در حدود ۱۷۵ کشور در این رقابت ورزشی حضور دارند و این امر باعث شده تا این ورزش در بازیهای المپیک تبدیل به دومین ورزش جنجال بر انگیز شود .

.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی و یکم فروردین 1391ساعت 22:30  توسط سهرابی  |